Cześć, jesteśmy Fundacją Pracownia Nauki i Przygody, Działamy prężnie od 2012 roku. Jesteśmy organizacją pożytku publicznego. Twórcy Pracowni to przede wszystkim edukatorzy, animatorzy, ale również podróżnicy, sportowcy i harcerze, którzy swoimi doświadczeniami chcą się dzielić z innymi.
Wierzymy, że człowiek rozwija się najlepiej poprzez udział w przygodzie i zaskakujące spotkania z naturą. Stawiamy na harmonijny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny, łącząc wiedzę, kształcenie i wychowanie.
Nasz zespół to przede wszystkim wolontariusze, osoby eksperckie oraz osoby nam bliskie, które są zaangażowane w działania i sprawy naszej Fundacji.
Jesteśmy miłośnikami dobrej zabawy i aktywnej nauki, jesteśmy odkrywcami i #piratamiedukacji. Mamy różne pasje, zarówno górskie i morskie, ale wszystkich nas łączy przygoda!
Chcesz dołączyć i przeżyć z nami przygodę? A może chcesz rozwijać z nami nowoczesną edukację twórczą? Zapraszamy osoby ciekawe świata z motywacją do działań. Wolontariat w naszej Fundacji to szansa na rozwój i zdobywanie unikalnych doświadczeń.
Podoba Ci się to, co robimy? Możesz nas wesprzeć finansowo na Patronite!
Jesteśmy organizacją pozarządową nie działającą dla zysku. Dla szkół i podmiotów publicznych pracujemy na zasadach non-profit. Działamy również charytatywnie i barterowo. Wykonując działania komercyjne cały dochód z nich przeznaczamy na działalność statutową. Zamawiając u nas integrację, szkolenie czy trening wspierasz pozytywną zmianę w polskiej edukacji!
Zespół Fundacji składa się ze współpracowników, wolontariuszy i „krewnych i znajomych królika”. Jest to ok. 20 osób zaangażowanych w działania.
W pracy naszego zespołu inspirujemy się modelem Skali Współpracy oraz innymi modelami, charakterystycznymi dla organizacji experiential education. Warsztaty prowadzą u nas trenerki i trenerzy z dużym doświadczeniem w experiental i outdoor education, posiadający europejski certyfikat Low Ropes Course Instructor ERCA (Europejskie Stowarzyszenie Parków Linowych).
Dysponujemy zestawem mobilnego, niskiego parku linowego na którym możemy zaprojektować gry i moduły szkoleniowe w oparciu o specyficzne cele. Posiadamy również szeroki wachlarz pomocy tj. Gumizela, Tower of Power, Zygzak, Sequencer, Jumping Drum. W naszym katalogu gier i aktywności plenerowych znajdują się zarówno proste ćwiczenia jak i bardzo złożone gry strategiczne.
Prezeska: Aleksandra Szydlik
Członkini zarządu: Julia Banaszewska
Członkini zarządu: Gabriela Dąbrowska
Członkini zarządu: Sofia Chepil
Przewodniczący: Paweł Chuchmała
Członek rady: Michał Wesołowski
Członkini rady: Joanna Salwicka
Członkini rady: Joanna Keller
Członkini rady: Agnieszka Leśny
Outdoor education, które wywodzi się z filozofii i nauczania Johna Deweya, dzisiaj wykorzystuje wiedzę i katalog metod wypracowanych w szeregu organizacji specjalizujących się w uczeniu tą metodą. Kluczowe zasady to:
człowiek uczy się sam, a nie jest nauczany (konstruktywizm, neurodydaktyka)
łatwiej, milej i efektywniej uczymy się w grupie w działaniach (grach, wyzwaniach, zadaniach)
uczestnicy MAJĄ wybór (zasada „challange by choice”)
możliwie wiele treści nabywa się poprzez realne doświadczenie (zasada „learning by doing”)
w uczeniu się wykorzystuje się m.in. model Cyklu Kolba, teorię stylów uczenia się, współczesną wersję tzw. Piramidy Maslowa, Paradygmat Doświadczenia Przygody Martina&Priesta
wykorzystuje się transfer wiedzy z doświadczenia (gry) do „realnego życia” za pomocą wspólnych podsumowań
trener jest towarzyszem, a nie „głośnikem” z którego wydobywa się wiedza
proces odbywa się w bezpiecznej atmosferze (bezpieczeństwo emocjonalne, fizyczne, społeczne)
unika się prostego oceniania na rzecz konstruktywnej informacji zwrotnej bądź oceniania kształtującego
Pracownię założyło grono przyjaciół w 2010 roku, którzy poznali się w większości w harcerstwie.
„Wcześniej przez wiele lat jeździliśmy razem na obozy i zimowiska, tworzyliśmy programy, działaliśmy na rzecz społeczeństwa obywatelskiego. Gdy przyszedł czas na „odwieszenie mundurów do szafy”, powołaliśmy do życia projekt, którego celem miała być promocja i rozwój w Polsce nurtu Experiental Education, czyli uczenia się przez doświadczenie. Udało się, zaczęliśmy działać coraz prężniej i w 2012 zarejestrowaliśmy własną organizację pozarządową! Nasze działania nazywamy pedagogiką przygody”.
Inspiracją dla powołania Pracowni, była wiara – poparta wiedzą oraz doświadczeniem – w edukacyjną i wychowawczą siłę natury i przygody. Ludzie tworzący Pracownie są w większości edukatorami, animatorami, ale też podróżnikami, sportowcami czy harcerzami. Ukształtowały nas nie tylko studia czy kursy, ale też trud podróży, wspinaczki, żeglarstwa. Swoimi doświadczeniami chcemy dzielić się z innymi, ponieważ w najlepszy z możliwych sposobów – na sobie – sprawdziliśmy, jak wspaniale może rozwijać się człowiek poprzez przygodę w przyrodzie i zaskakujące spotkania z nauką. W swoich działaniach inspirujemy się teoriami adventure i outdoor education, pedagogiką przeżyć (Erlebnispädagogik), wychowaniem przez doświadczenie. My nazywamy to „pedagogiką przygody”.
W swoich działaniach kierujemy się szerokim rozumieniem edukacji. Nie sprowadzamy jej tylko do ilości zdobytej wiedzy, ponieważ sucha wiedza daje słabe fundamenty kształcenia. Szukamy połączenia między wiedzą, kształceniem a wychowaniem. Uważamy, że człowiek potrzebuje harmonijnego rozwoju umysłowego, emocjonalnego i fizycznego – aby było to możliwe, powinien się uczyć, zdobywać nowe umiejętności i doświadczenia, ale też po prostu beztrosko bawić! W zależności od wieku – każdy z nas ma swoje własne potrzeby i własne tempo nauki oraz wzrastania.
Jesteśmy częścią europejskiej sieci Outdoors as a Tool, skupiającej organizacje, które działają na rzecz rozwoju outdoor education jako narzędzia do rozwoju i kształcenia.
Jesteśmy członkiem European Institute for Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE).
Od 2014 prowadzimy działalność gospodarczą, dzięki której pozyskujemy środki na rozszerzenie działalności statutowej.
Prowadzimy własny sklep internetowy z narzędziami i grami dla trenerów oraz osób zainteresowanych praktyką pedagogiki przygody.
22 marca 2015 otwarliśmy i zainicjowaliśmy działalność w Domku (do 2023 nazywał się „OsiemPrzezDwa”) Przygody przy ul. Jazdów na warszawskim śródmieściu.
Nasza przestrzeń jest otwarta na działania innych organizacji pozarządowych zbliżonych do nas misją i celami statutowymi.
Domek Przygody jest wykorzystywany przez nas na cele społeczno-kulturalne.