Akademia Pedagogiki Przygody

Założenia

„Akademia Pedagogiki Przygody” to program, którego celem jest upowszechnienie nowoczesnych metod pracy z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, wykorzystujących przygodę jako czynnik sprzyjający rozwojowi oraz edukacji człowieka.  Uczestnicy projektów akademii mają szanse poznać i wypróbować metody działania bazujące na głębokim kontakcie z przyrodą, nauką oraz kulturą. Podstawową formą realizacji projektu są kursy/warsztaty/szkolenia praktyczne adresowane do studentów, nauczycieli, pedagogów – i wszystkich, którzy w sposób aktywny pracują z grupami dzieci, młodzieży lub dorosłych i chcą poszerzyć swoje umiejętności o zagadnienia związane z pedagogiką przygody.

Cele

Celem kursów Akademii Pedagogiki Przygody jest przygotowanie uczestników do planowania, organizacji i przeprowadzenia zajęć oraz ćwiczeń terenowych służących przekazywaniu wiedzy oraz umiejętności, budowania relacji m.in. poprzez aktywne poznawanie oraz doświadczanie przyrody. Aby było to możliwe, równolegle z poznawaniem pedagogicznych idei, trzeba nauczyć się spakować plecak, poruszać się w nieznanym terenie czy udzielić pierwszej pomocy. Chcemy zachęcić osoby pracujące z grupami dzieci, młodzieży i dorosłych, aby jak najczęściej próbowały umieszczać swoje działania w środowisku naturalnym, które ma wiele walorów wychowawczych. Wczasie wspólnych wędrówek, lekcji w lesie czy realizacji projektów przyrodniczych uczestnicy mogą znacznie szybciej zdobywać wiedzę i budować głębokie relacje niż w formalnym procesie edukacji. Dodatkowo zaplanowanie działań tak, aby stanowiły one przygodę dla grupy i poszczególnych uczestników sprawia, że mamy szansę wzmocnić ich poczucie własnej wartości oraz pobudzić do kreatywnego i twórczego działania.

Aktualne warsztaty i szkolenia znajdziesz tu: szkolenia.

 

Co słychać w programie?

Warsztaty dla młodzieży w Izabelinie

Nowy rok szkolny w Pracowni zaczęliśmy dość spektakularnie – przez pięć dni (między 6 a 10 września) przeprowadziliśmy warsztaty dla dziewięciu klas ze szkoły podstawowej w Izabelinie. W naszych warsztatach wzięło udział ponad 220 osób! Celem całego przedsięwzięcia była integracja uczniów w ich klasach, co stanowiło duże wyzwanie z . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Gra terenowa dla edukatorów parków krajobrazowych

640 kilometrów, 180 minut, 49 edukatorów, 27 cyfr, 11 punktów, 9 kłódek, 1 gra, 1 konferencja 640 kilometrów – tyle w sumie przejechali organizatorzy gry terenowej organizowanej w czasie konferencji edukatorów polskich parków krajobrazowych. W Sztutowie, miejscu gdzie obywała się konferencja, byliśmy na zaproszenie edukatorów z Wdzydzkiego Parku Krajobrazowego, . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Outdoorowy jamsession dla trenerek i trenerów Szkoły Liderów

16 września 2021 mieliśmy okazję gościć zespół trenerek i trenerów Szkoły Liderów. W Szkole Liderów od lat wykorzystuje się metody outdoor education do integracji i budowania zespołów uczestników programów. Jednak zespół trenerski pragnął odświeżenia wykorzystywanych metod i podejścia do działań outdoorowych – stąd nasze wspólne spotkanie w elastycznej formule. . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Lista rezerwowa na kurs trenerski outdoor education

Już 27 sierpnia 2021 rusza piąta edycja kursu trenerskiego outdoor education „Outdoors as a tool”. Kurs składa się z dwóch części; pierwsza ma miejsce na Łotwie gdzie zanurzymy się w doświadczenie programu outdoorowego – będą wyprawy, elementy wysokich parków linowych, wspólne życie w warunkach turystycznych, aktywności na świeżym powietrzu. . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Metoda eksperymentu i metoda badawcza w szkole

Od wielu lat, trenerzy naszej fundacji pracują z dzieciakami i szkolą pedagogów i pedagożki z pracy metodą eksperymentu naukowego. Są to twórcze szkolenia dla nauczycieli dotyczące nauczania z wykorzystaniem metody uczenia przez doświadczenie i eksperyment (m.in. metodyka inquiry based science education – IBSE). Warsztaty obejmują część teoretyczną i praktyczną. . . . [Czytaj dalej »]
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .